Je mnoho různých teorií, jak efektivně jednat s lidmi. Není se čemu divit, protože se jedná se o velmi důležitou oblast našich soukromých i pracovních životů. Zejména v obchodním styku patří správně vedené jednání mezi klíčové okamžiky, které rozhodují o úspěchu, či neúspěchu. Jsou tedy nějaké osvědčené rady, které pomohou vést jednání správným směrem? Určitě jsou a o některých si tady řekneme více.

Jedním z hlavních důvodů komunikace, a tedy v našem případě např. obchodního jednání je předat a získat informace. Problém, který je často vidět, spočíval v neschopnosti jednajícího najít vhodný poměr mezi tím, kolik toho řekl on a kolik prostoru nechal své protistraně. Možná ze strachu, možná z pocitu, že musí dokázat, co všechno ví, možná z neschopnosti přečíst situaci tak docházelo k fatální chybě. Mluvil příliš. Pokud tedy chceme efektivně jednat a na výsledku jednání vám enormně záleží, je dobré se držet jednoduchého pravidla. Nechte protistranu mluvit více a nepochybujte o přínosu tohoto zdánlivého ústupku.

Více znamená 30/70. Tedy 30% vy, 70% váš obchodní partner. Proč? Důvodů je několik. Pravděpodobně ten nejdůležitější je, že se více dovíte. Pokud člověk nepustí ke slovu druhou stranu, nedozví se mnoho důležitých informací. Dalším důvodem je skutečnost, že pokud bude vaše protistrana trpět celou dobu vaším monologem, odejde přinejmenším rozladěná a s nepříjemným pocitem ze schůzky. A to přece nechcete! O výsledku jednání mnohdy nerozhodují pouze holé informace, ale také dojmy, které si obě strany z jednání odnášejí. Zkrátka někdy je méně více!

Foto: Javi_indy / Freepik